Doğuş Holding Şirketlerinde Neler Oluyor? Doğuş Oto’nun Doğuş Gayrimenkulü Satın Alma Süreci

Borsa İstanbul’da geçen yılın yükselişi olay olmuştu. Bu yükselişe katılan birçok şirket oldu, kimiler da geride kaldı. Enflasyonun da yüksek olduğu ortamda 2022 yılında yatırımcıların ilgisini çeken BİST, devir dönem pay bazlı haberler ve gündemlerle de ilgi çekiyor. Geçen yılın değerli kar eden şirketlerinden birinin geçtiğimiz günlerde yaptığı satın alma da bu açıdan epey merak uyandırıcıydı.

Borsa İstanbul’da son günlerde konuşulan bir satın alma paylarda de oynaklık yarattı. Satın almanın kahramanları, Doğuş Holding çatısı altında olan Doğuş Oto (DOAS) ve Doğuş Gayrimenkul (DGGYO) süreçleri. Bakalım neler olmuş?

Borsa İstanbul’da BİST 100 endeksi geçen yıl yaklaşık yüzde 200 oranında bedel kazandı. Bu kıymet kazanımında dikkat çeken birçok pay oldu. Bunlardan biri de DOAS yani Doğuş Oto hisseleriydi. Yaklaşık olarak yüzde 400 oranında yükselen paylar 2 defa de temettü ödemesi yaptı. Doğuş Gayrimenkul payları ise daha mütevazı bir hareket sergiledi. Yüzde 100’ün biraz altında kıymetlenen paylarda bu oranlarda sektörel gelişmeler de rol oynamıştır kesinlikle.

Gelelim satın alma konusuna; 8 Mart 2023 tarihinde KAP’a düşen bir bildirimde yüzde 94,44 oranında Doğuş Holding şirketi olan Doğuş Gayrimenkul’ün yüzde 93,65 oranındaki hissesi, yüzde 65,5 oranında Doğuş Holding’e ilişkin olan Doğuş Otomotiv tarafından alınmıştı. Artık sözelcilere açıklayalım.?

Doğuş Holding’in olan iki şirketten biri oburunu alıyordu. Doğuş Otomotiv son açıkladığı mali tablolarda 7,8 milyar TL kar etmişti. Doğuş Gayrimenkul ise son çeyreklerde ziyan ederken, 2022 yılı sonunda 2,6 milyar TL kar açıklamıştı. Kısaca otomotiv kârda, gayrimenkul zarardaydı.

Satın almanın ayrıntılarına baktığımızda alımın, pay başına 16,46 TL üzerinde (8 Mart DGGYO kapanış 21,42 TL, defter pahası 9,25 TL, PD/DD 2,58 seviyesinde) yapıldığı görülüyor.

www.kap.org.tr

Satın alımın sebebi de, ‘Halen kiracısı olduğumuz Doğuş Gayrimenkul Yatırım Paydaşlığı A.Ş.’ne ilişkin gayrimenkullerin, ülkemizde gayrimenkul kesiminin gelişimi de dikkate alındığında, araba markalarımızın faaliyet ve finansal maksatlarına olumlu tesirde bulunacağı, Doğuş Otomotiv şirketimizin gayrimenkulleri ile de sinerji yaratarak geliştirmek suretiyle şirketlerimizin büyümesine katkı sağlayacağı öngörülmektedir’ halinde açıklanıyor.

Uzmanlar, sürecin çabucak hemen her yıl temettü açıklayan DOAS genel kurulu öncesinde yapılmasına dikkat çekiyor. Ayrıntılarda ise kimin kâr ettiği sorgulanıyor.

Araştırmacı gazetecilerin de ilgisini cezbeden süreç için Bahadır Özgür, ‘Hokus Pokus’ tanımlamasını kullanarak, yapılan satın almanın yasal olduğunu, tüm kurallara da uygun gerçekleştiğini anlatıyor. Fakat etik sorgulamasında holding içinde kaynak transferi olarak yorumluyor. Bu durumda da ‘Aynı sermayedar, yüksek karlı şirketi ile yüksek ziyan eden başka şirketini alıyorsa, borcu da küçük yatırımcıya yıkmış manasına gelmez mi?’ sorusunu soruyor.

2018 yılında yazdığı yazıyı hatırlatan Barış Soydan da “Doğuş Oto, 5.1 milyar TL’ye tıpkı işverenin borsaya açık olmayan şirketi Doğuş GYO’yu satın alıyor. Bir oto şirketi parasını neden tıpkı holdingin diğer şirketini almaya harcar?” tabirlerini birinci paylaşımında kullanıyor. İkinci paylaşımı ise bu ?şekilde oluyor.

2018’de T24’teki yazısında Soydan, Bahadır Özgür üzere, Doğuş holding işvereni Ferit Şahenk’in o yıllarda kur krizinde oluşan zararlarına yönelik banka borç yapılandırmasını bahis alıyor. Garanti BBVA paylarındaki el değiştirmede toplam fiyatın 8 milyar dolar olması sonrası cümbüş, yeme içme ve turizm sektöründeki yatırımların bankalarla yapılandırılmasını da hatırlatıyor.

Paramedya’da da Metin Yüksel, satın alma sürecini bahis aldığı yazısında “cep to cep” tanımlamasını yaparak, Şahenk’in ortak olduğu et restoranlarının dünyaca ünlü şefi Nusret’e atıfla “Salty (tuzlu)” sürecin küçük yatırımcı için avantajlı olmadığını belirtiyor.

Kaynak: Paramedya

Tüm bu bilgiler sonrasında DOAS paylarının 7 Mart’ta 158 TL’den kapanışının akabinde, gece KAP’a düşen duyuru sonrasında 8 Mart’ta gap’li açılışla 142,20’den günü tamamladığı ve akabinde sonraki 2 gün de düşüşe devam ettiği görülüyor.

Satın alınan DGGYO hisseleri ise 7 Mart’ta günü 19,49 düzeyinden tamamlarken, gece düşen duyuruyla 8 Mart’ta DOAS tersine yükselişle, lakin emsal biçimde gap’li açılış yapıyor. 21,42’den başladığı yükselişini 9 Mart’ta teknik boşluğunu da dolduran tick ile 10 Mart’ta 25,42’ye kadar çıkarsa da gün sonuna yakın 23,70 düzeylerinde hareket ediyor.

Sizin bu satın alma için yorumunuz ne olur? Kim kârlı sizce? Yorumlara bekliyoruz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir